Lohede disain - pikkuse/laiuse suhe (aspect ratio)

Kitefoorumi peamine teema. Elu sai alguse veest! Freestyle, freeride, wave, bigair, speed, kitecross, maraton, jne Eestis...

Lohede disain - pikkuse/laiuse suhe (aspect ratio)

PostitusPostitas Andreas » 29 Juun 2009, 00:40

Alustan seda teemat selleks, et tuua selgust ja mõistmist küsimusse, miks üks või teine lohe omab erinevaid lennuomadusi ning mis vahe on erinevatel lohede kujudel. Siinkohal ei kavatse arutleda C/bow/hübriid teemadel. See on hoopis teine asi. Jutt käib selle asemel lohede aspekti suhtest (aspect ratio). Selle mõistmine peaks tooma selgust, miks mõni lohe omab paremat sooritusvõimet vaikse tuulega, tuleb paremini veest välja või hoopis töötab freestyle alal hästi. Tänapäeva mudelite disainis on püütud muidugi leida kompromissi paljude erinevate elementide vahel, aga sellegipoolest on igal tootjal saadaval 3-4 erinevat mudelit, mis igaüks mõeldud peaasjalikult kindla distsipliini (või ka mitme) jaoks (freestyle, wave, freeride, race jne).

Madala (Delta disain: N62, Kahoona, Bandit, Evo jne) ja keskmise aspektiga lohed (Instinct light ja Sport, Waroo, T5, Rebel, Obsession jne):
Plussid:
Tekitavad väga ühtlase ja "stabiilse" tõmbe tunde, kuna ei lenda nii tuuleakna ääres. Samuti on madala ja keskmise aspektiga lohedega märkimisväärselt kergem veestarti teha. Neil on oma suuruse kohta rohkem jõudu vaiksema tuulega, kuna nad lendavad rohkem sõitjast allatuult ja lohe keskosa on paksem (rohkem pindala on tuulele paljastunud).
Miinused:
Suurem poomisurve. Hüpetel kipuvad tõmbama rohkem allatuult. Vähem jõudu kiteloopides.

Suure aspektiga lohed (Fuel, Vegas, NHP, Nemesis HP, Instinct Edge):
Plussid:
Parem ülestuult minek, kuna lendavad tuuleakna ääres. See teeb kergemaks ülestuult sõitmise ilma jõulise kantimiseta. Lihtsam saavutada kõrgemaid hüppeid. Kergem poomisurve. Käituvad paremini enda tuulevahemiku ülemises otsas. Rohem jõudu kiteloopides.
Miinused:
Kuna lohe lendab tuuleakna ääres, tekitab see vähem stabiilset tõmmet selles mõttes, et pidevalt tuleb teha "väikeseid parandusi" lohe lennutamisel. Raskem veestarti teha.

Kaasaegsete lohede projekteerimisel püütud ühendada paljusid kõrgema ja madalama aspekti plusse ja vähendada miinuseid. Seetõttu ei pruugi iga mudeli puhul kõik mainitud "iseloomujooned" avalduda. Sellegipoolest võib mingit lohet pikemalt tundma õppides märgata ülaltooduga ühiseid jooni.

See jutt ei ole kindlasti lõplik ja täiuslik. Sellepärast kutsun kõiki vabalt sellel teemal arutlema ja arvamusi/kogemusi jagama! Samuti tuleb seda teksti täiustada, sest kirjutatu on ainult lühike iseloomustus pikast teooriast!
Andreas
 
Postitused: 32
Liitunud: 10 Juun 2008, 23:20
Asukoht: Viimsi alevik

Re: Lohede disain - pikkuse/laiuse suhe (aspect ratio)

PostitusPostitas Andre » 30 Juun 2009, 19:46

Ma kvalifitseerun kahtlemata high aspect tarbijate hulka, kuna naudingut pakuvad kõrged õhulennud ja kiire lohe.
Samuti kiirus/speed surfamiseks annab eelise lohe, mis liigub nobedasti.

Sõita on mõnus muidugi iga lohega, aga reeglina sooritab trikke 7-14 m/s tuule juures ja siis pole aega oodata, kuni tüüp mõtleb, kuhu poole keerata.
Väga kõva tuule jaoks jälle parem, kui lohe pole eriline "moskiito" st tormikaks ja 15+ tuulega veivamiseks ilmselt madalam aspect abiks.

Muidu aga nagu ikka, maitse asi... ja maitse üle ei vaielda... :roll:
Kasutaja avatar
Andre
 
Postitused: 176
Liitunud: 12 Aprill 2008, 02:05

Re: Lohede disain - pikkuse/laiuse suhe (aspect ratio)

PostitusPostitas erik » 01 Juul 2009, 04:21

lisaks oma poolt et AR (aspekt ratio), enk lohe puhul laius korda laius jagatud lohe pinnaga, on vaid üks mitmest tähtsamast aerodünaamilisest parameetrist.
kõrgema AR-iga lohe on pikema tiivaulatusega ja kitsam, lennuomadustest ebastabiilsem aga väiksema enda põhjustatud õhutakistusega, ja madalama AR-iga lohe on lühema tiivaulatusega ja laiem, lennuomadustest stabiilne.
lisada võib veel järgmised omadused:
• tiiva profiil (airfoil profile)
• sisseehitatud ründenurk (built-in angle of attack (AoA))

tiiva profiil võib olla kõrge, (High Lift) ehk paks tiib suht suure läbimõõduga esiballooniga, samas ka suurema õhutakistusega. kõrget profiili iseloomustab aeglasem kiirus tuuleaknas (nõrgem tõmme tuuleaknast läbi liikudes) ja ka kitsam tuuleaken (seega ka viletsam vastutuule liikumine). samas tuuleakna servas madalama kiirusega kõrgema tõmbejõuga ehk „traktor“.
madala tiiva profiiliga lohe on kiire liikumises läbi tuuleakna ja just siis tekitades kõrgemat tõmbejõudu, tuuleaken on laiem, liikumine vastutuult parem. kuigi väiksema läbimõõduga esiballoniga lohedel on nii palju häid näitajaid pole nad siiski veatud. näiteks väiksem läbimõõt ballooni puhul tähendab madalamat jäikust (Best ja Naish kasutavad selle pärast kallimat esiballooni materiali et tõstes õhusurvet tagada vajaliku jäikust) ja viletsamat ujuvust vees, mis raskendab veestarti (selle pärast Ozone suurendas sel aastal esiballoonide läbimõõtu oma Instinctidel)

tiiva ründenurk jällegi määrab need samad omadused: madalam sisseehitatud ründenurk – kiirem lohe, parem liikumine vastutuult ja vastupidiselt – suurem nurk – aeglasem lohe, suurem tõmbejõud madalama tuulega.

kõiki neid kolme omadusi võib oma vahel kombineerida. ei saa kindlalt väita et kõik delta lohed on madala aspektiga. on olemas madala aspektiga nt Wainman Hawaii Rabbit ja on ka kõrgema aspektiga nt Core GT või Spleen Q.
samas ei saa siduda lohe AR–i poomisurvega ja veestardi raskusega. esimene sõltub pigem jõuliinide kinnituskohtadest esiballooni küljes lohe survekese punkti suhtes. näiteks C lohedel on see üleüldine omadus, ja ka vanematel BOW lohedel võis kohata samasuguseid ebameeldivusi.
veestart jällegi sõltub rohkem tiivaotsa laiusest ja profiilist, aga ka otste kinnituskohtadest. näiteks kas või see sama F-One Bandit (2008) ja BandiDos (2009), sama tüüpi lohed aga just vanemaga oli paljudes foorumites avaldatud arvamuste järgi ebameeldivusi just veestardiga.

allpool on üks tabel lohede omadustest ja sõidustiilidest, kuigi natuke vananenud, eriti lohede suuruste poolest :)
Manused
Kite Type.doc
(29 KIB) Alla laetud 756 korda
Kasutaja avatar
erik
 
Postitused: 21
Liitunud: 06 Mai 2008, 20:39

Re: Lohede disain - pikkuse/laiuse suhe (aspect ratio)

PostitusPostitas Andreas » 01 Juul 2009, 19:16

Väga hea lisa sellele teemale, erik!
Andreas
 
Postitused: 32
Liitunud: 10 Juun 2008, 23:20
Asukoht: Viimsi alevik


Tagasi: Lohesurf / Kitesurf

Kes on online

Kasutajad vaatamas seda foorumit: Pole registreeritud kasutajaid ja 2 külalist